http://www.mazlo.org - Osobní stránky Jiřího Zamazala  

Má cenu optimalizovat web na rozlišení 800x600?

Hodně webmasterů, včetně mě, stále optimalizuje své weby na nízké rozlišení 800x600. Má to ale cenu?

Co je to optimalizace na rozlišení 800x600?

Optimalizaci si představuji takto: Uživatel naklepe do prohlížeče adresu požadové stránky, která se mu následně zobrazí správně a bez horizontálního posuvníku. Tvůrce webu, který chce mít web optimalizovaný web na rozlišení 800x600, je ale omezován při tvorbě. Šířka stránky musí mít maximálně cca 760px. Layout stránky prostě webmaster musí přizpůsobit malému rozlišení.

Poznámka: 760px je takový kompromis. U kažhého prohlížeče to může být jiné, protože některé z nich mohou mít postraní panely. I když je otázkou, jestli je užvatelé s rozlišením 800x600 vůbec používají. :D

Kašlat na 800x600?

Nemálo (převážně amatérských) tvůrců webů na rozlišení 800x600 zapomíná. A ani se jim nedivím. Jenže takto vytvořené weby jsou podrobovány kritice. Někdy mi tato kritika připadá brutální. Web je pěkný, přehledný, validní a já nevím co ještě, a nakonec ho nekdo celkově zkritizuje, protože se mu v jeho prohlížeči nezobrazí celý v rozlišení 800x600. Přitom sám kritik musí nastavit rozlišení monitoru nebo použít nějaký nástroj. Pochybuju, že by on sám měl takto malé rozlišení...

Někdy je tedy tvůrce "neoptimalizovaného" webu doslova odpálkován. A tak hold kvůli kritice musí předělat layout stránky. Musí nahrabat těch pár pixelů. Ale kde? Má zůžit prostor, kde je samotný text? Nebo raději to levé menu? Nebo to pravé?

A pro koho vlastně?

Už jste se někdy zamysleli, pro koho tuto optimalizaci vlastně děláte? Ne? Tak koukněte do statistik přístupů Vašich stránek ;-)

Tak třeba včera můj blog navštívilo 170 lidí, z toho jen dva lidé měli rozlišení 800x600. Ostatní měli rozlišení monitorů v rozmezí 1024x768 až 1280x1024. Nabízí se tedy otázka, jestli má cenu otimalizovat web na tak nízké rozlišení, které už skoro nikdo nemá.
(Těm co toto rozlišení mají přeji upřímnou soustrast :D)

Můj názor :o)

A na závěr můj názor, který bude stejně asi špatný ;)

Stránka by se na rozlišení 800x600 měla optimalizovat. Přeci jenom, musíme myslet i na menšinu brouzdající Internetem. A tím nemyslím jen malé rozlišení monitorů, ale třeba i hendikepované lidi.

Zas na druhou stranu, mohou si koupit lepší monitor, narozdíl od zdraví.

Takže weby na rozlišení 800x600 budu optimalizovat. Pokud se ale vyskytne problém, tak na to kašlu. Nebudu přeci nahánět pixely v layoutu a tím oškludlit prakticky všechny návštěvníky, jen aby se doslova pár lidem nezobrazil horizontální posuvník.

Nebo jak to vidíte Vy?
(Očekávám rozdílné názory. Tak buďte prosím mírní, jsem ještě malej :o) )

Perlička na závěr :o)

Nevíte, kde se používá rozlišení 800x5000px? :D A nebo se mi možná pobláznili statistiky na TOPlistu ;-)

Screenshot bláznivého rozlišení ;-)

Kategorie: Web a vše kolem něj ≈ 20. 02. 2006 ≈ Počet zobrazení: 1881x

Komentáře

Napsat komentář





;) :-P :-) :D 8-) :-O :( :-X .-)

  • Povinné údaje jsou zvýrazněny tučným písmem!
  • Formátování textu:
  • Povolené typy odkazů (příklady):
    • www.mazlo.org, http://www.mazlo.org či jen http://mazlo.org
    • https://www.t-zones.cz
    • ftp.slackware.cz (není povoleno ftp://ftp....!)
    • Za odkazem dělejte vždy mezeru!
  • Enter znamená nový řádek
  • Po 45 znacích ve slově se vytvoří mezera (vyjma odkazů)
  • RSS export komentářů tohoto článku
Timy [576] -- 20. 02. 2006 18:49:53
Doporučuji se podívat na tuhletu stránku: http://toplist.cz/global.html 800x600 používá ještě stále dost lidí. Obecně se tedy určitě vyplatí mít web na 800x600 optimalizovaný.
Gouma [577] -- 20. 02. 2006 18:51:45
Já osobně web pro 800x600 optimalizovaný mám, ale spíše nevědomky, protože mám "nudličkový" design :) ... U dalších webů ale rozhodně dávám přednost dvěma menu (vpravo a vlevo od samotné stránky s obsahem) a šířce stránky něco kolem 950 px, web je potom přehlednější a víc se tam toho vleze :) Podlě mě nemá cenu optimalizovat pro dva uživatele ze 170ti, a když už se nějají takoví najdou, tak je ten posuvník snad nezabije, no ne? ;)
Timy [578] -- 20. 02. 2006 18:53:28
OT:
Zamyslel jsem se na smyslem zdejší registrace. Ne že bych tedy komentoval za účelem získání zpětných odkazů, ale zdá se mi to trochu nespravedlivé. Pokud přijde anonymní uživatel, má tam políčko www, které se pak zobrazí u nicku jako klikací odkaz. Zatímco my, registrovaní uživatelé, tam máme jen odkaz do profilu (což už je samo o sobě zdržující) a hlavně odkaz v profilu není klikací. Zdá se mi nespravedlivé, že zrovna registrovaní uživatelé jsou takto omezeni.
Gouma [579] -- 20. 02. 2006 18:54:27
V tomhle souhlasím s Timym :)
Mazlo [583] -- 20. 02. 2006 19:23:19
Timy: Díky za odkaz na TOPlist. Vidím, že 800x600 používá zhruba 10% lidí, takže to cenu má :o)

Jinak s tím odkazem u komentáře máš pravdu. Díky. Budu na to v nové verzi mého (mini :o) ) systému myslet. ;)

OT: Teďka se piplám se samotným loginem aby byl co nejvíce pohodlnější :D
Webmaster | Kontakt | Reagovat
T-Fuse [586] -- 20. 02. 2006 19:46:35
Podlě mě optimalizace pro 800x600 smysl má. Myslím, že stejně jako já, dost lidí používá prohlížeč v normálním okně místo maximalizovaného (mám rozlišení monitoru 1280x1024, ale teď mám zrovna prohlížeč ve velikosti asi 1024x768 a někdy i menší... potřebuju totiž sledovat, co se mi děje v jiných programech "za prohlížečem" :-)). V tomto případě jsou informace o rozlišení monitoru zcela zavádějící, protože neudávají, na jaké velikosti si uživatel stránku opravdu zobrazuje.
Littlemaple [585] -- 20. 02. 2006 20:07:47
BTT (back to topic :D): Osobně si myslím, že optimalizace pro 800x600 je ještě stále nutná, ale v současné době je pro většinu uživatelů velmi omezující a zbržďující. Fakt, že úže sázený text se lépe čte a můj názor, že přílišná rozevlátost stránek do šířky mi nepřijde zcela košer, také přispívá do diskuse. Jako nenásilné a ideální řešení pak vidím toto:
http://css.interval.cz/clanky/vychytany-trisloupcovy-fluidni-layout-se-stejnou-delkou-panelu/

Což, pokud jsem to odpozoroval správně, lze v aplikované podobě najít například na http://www.root.cz .

8-)
char_t [587] -- 20. 02. 2006 20:19:25
podle me je tahle otazka zbytecna, kdyz v css jde napsat fluidni layout, tedy napriklad takovy, ze menu ma pevnou sirku a pravy panel ma promenlivou podle rozliseni. neni to tak tezky napsat a je to pouzitelny pro rozliseni od 640*480 prakticky do nekonecna :)
char_t [588] -- 20. 02. 2006 20:21:50
ad 6: jj presne to myslim
Bugsle [589] -- 20. 02. 2006 20:26:50
800x600 máme ve škole. Je to krutá pravda, nevím, jak je to na jiných školách, ale ve škole je pro mě taková optimalizace nutná...
Mazlo [590] -- 20. 02. 2006 20:33:56
char_t:

"...a pravy panel ma promenlivou podle rozliseni"

Právě přesně tohle bych já nemohl použít :(

Bugsle: :-O Asi si musím uvědomit, že chodím na počítačovou školu ;) (LCD 17 - 1024x768)
Webmaster | Kontakt | Reagovat
Buchtič [591] -- 20. 02. 2006 20:42:37
všechny svý weby mám pro 800x600 optimalizovaný a myyslim si, že ještě to má stále cenu

btw: souhlasim s Timym, ohledně registrovaných uživatelů a jejich komentářů
Mazlo [592] -- 20. 02. 2006 20:51:17
Buchtič: Na ty komentáře myslím, neboj :D Ale celé se to asi protáhne. Zítra jedu na závody v lyžování, no a celkově není moc času nazbyt ...

OT: Uff, ještě že se vymýtilo rozlišení 640x480. To by byl teprve kotel 8-) :D
Webmaster | Kontakt | Reagovat
xergic [593] -- 20. 02. 2006 21:28:46
Předchozí komentáře jsem nečetl, takže je možné, že budu něco opakovat :-)
Web pro 800x600 optimalizuju spíš neúmyslně, protože nemám rád roztahané weby (neplatí u e-shopů a tak). Navíc nemusím řešit, kde ubrat místa, protože už dlouho dávám přednost horizontálnímu menu a na obsah je tak místa dost.

P.S.: Co takhle změnit pořadí výpisu komentářů?
dr.merlin [594] -- 20. 02. 2006 22:06:44
ad. 8 - tak pod tohle se mohu take podepsat, naprosto souhlasim, ze pokud je dobre udelany layout v CSS, tak nema smysl nic moc resit; existuji samozrejme vyjimky, ale to uz zalezi na konkretni situaci ;)
IM: 143-650-045 | Reagovat
peCan [596] -- 21. 02. 2006 08:39:15
No, tak jsem se podival do svych statistik a narazil jsem dokonce na 640*480. Asi muj web zrovna uchvatne nevypadal, i kdyz ony clovek na to musi byt asi zvykly:-)

V kazdem pripade 800x600 neni jeste mrtve...
webmaster@tuxbase.net [597] -- 21. 02. 2006 20:04:11
Nepatřím sice do kategorie profi webmasters, ale mezi "webmazalské lamy" taky už doufam že nepatřim. Já jsem dlouhou dobu optimalizoval weby pro rozlišení 800x600 mno ale když % těchto uživatelů bylo nižší jak 1% tejdně a to 1% jsem byl stejně já. Začal jsem optimalizovat pro 1024x768. Mno jinak bych chtěl dodat že tu jsou i uživatelé s rozlišením 640x480...
Petr Stříbný [609] -- 23. 02. 2006 22:10:41
Už dlouho mě láká udělat pořádně široký web. Kdyby ta menšina s 800x600 alespoň uměla v Opeře použí funkci "fit to window width" a měli Operu samozdřejmě. Pro důležitý web bych to asi nedělal, zato na mé osobní stránky bych to klidně strčil - 800x600 používají dnes lii podle mě jen na dosluhujících strojích v institucích, které si finančně nemůžou dovolit upgrade.
Littlemaple [611] -- 23. 02. 2006 22:39:45
Záleží také na cílové skupině webu. Jestli děláte stránky optikovi, nebudete mu tam sázet písmo o velikosti 0.1pt. Stejně tak u rozlišení lze vypozorovat určité skupiny návštěvníků. Na některých webech pak může být zastoupení 800x600 třeba půl procenta, jinde padesát.

Rozlišení 640x480 bych neřešil, to je jako asi kdybych se pozastavoval nad tím, jak zařadit do dálničního provozu D1 povozy a drožky, popřípadě nostalgické majitele osobních trakařů. Řešíme otázku, zda 800x600 zařadit mezi dinosaury, ale při tom začínáme diskutovat i o mamutech... to nemá smysl. Taky dnes neoptimalizujeme stránky na 16 barev... A to existují i monochromatická zobrazovadla :D

Stejně, dokud nám definitivně 800x600 nezapadne v přírodním asfaltu a nestane se z něj za několik let černé uhlí, otázku zastaralosti 800x600 nevyřešíme ;).
Sc@ry [618] -- 26. 02. 2006 22:50:41
lidicky, jen optimalizujte i pro 320x240. chci si totiz koupit PDA :-)
www | IM: 286136060 | Reagovat
Onecar [1386] -- 10. 02. 2007 11:57:44
Tak, po roce, cos napsal tento post, i já přidám komentář.

Rozlišení 800x600 zcela a naprosto ignoruji, a to nejsem žádná lama, která by na to "zapomněla".

Podle mně to dneska, v době rozlišení 1280x1024 u LCDček nemá smysl. I CRTčka maj 1024x768, za půl roku mi na web přišlo asi 10 "monitorů" s 800x600. Pro tento exemplář nehodlám optimalizovat svůj web ;-)..
onecar (zavinac) volny.cz | www | IM: 249310661 | Reagovat
ino [1387] -- 10. 02. 2007 16:52:58
Ja se divím všem, co sledují rozlišení monitoru. To webmastra přeci vůbec nezajímá. Důležité je, jaká je velikost zobrazené stránky, a ta se může sakramentsky lišit, to mi věřte.

Navigace

Kategorie

Nejnovější články z RSSAd

Zobrazit podobné články

Nejnovější články z RSSAd


© 2005 - 2006 Jiří Zamazal alias Mazlo | Web pohání MRSS 1.0 | XHTML 1.0 Strict | Valid CSS | RSS: články / komentáře |