http://www.mazlo.org - Osobní stránky Jiřího Zamazala  

Zvýraznění textu na webu a úvod do sémantiky

Používáte tag <b> a <strong> a nevíte, jaký je mezi nimi rozdíl? Nevíte, co je to sémantika? Tak je tento článek určen právě pro Vás ;-)

Záhadné slovíčko "sémantika"

Každý jazyk má své pravidla a normy, které by se měly a někdy i musí dodržovat. Tyto pravidla nemá jen náš rodný český jazyk, ale i jazyky "počítačové", jako jsou například programovací jazyky či značkovací jazyk (X)HTML.

Český jazyk má gramatická pravidla, která například určují, že ve slově hrady musí vždy být tvrdé y. To prostě nejde vyvrátit a považuje se to za hrubou chybu. Ke gramatickým pravidlům by se dala přirovnat syntaktická pravidla v programovacích jazycích. A stejně tak je na tom i validita značkovacího jazyku (X)HTML.

Český jazyk má kromě gramatických pravidel i stylistická pravidla. No a u značkovacího jazyka (X)HTML se tomu říká sémantika. Bohužel sémantiku si narozdíl od validity nemůžete ověřit. Je to stejné jako v českém jazyce, gramatické chyby Vám v dnešní době umí odhalit většina programů. Ale žádný z nich Vás určitě nebude upozorňovat, že jste ve větě použili mnoho stejných slov a nebo že jste mohli použít synonymum k určitému slovu, aby to vypadalo lépe.

Je sémantika nutná?

Na tuto otázku je snadná odpověď. Napsali byste větu, kde se bude nějaké slovo několikrát opakovat? Napsali byste svůj životopis tak, aby nebyl pochopitelný? Na tuto otázku si každý sám odpovězte a pak se rozhodněte, jestli chcete mít svůj web sémantický.

Já osobně sémantiku považuji za nutnost, stejně tak jako validitu. Byť sám dobře vím, že můj web není na 100% sémantický, protože používám nesémantický tag <div>.

Výhody sémantiky

Pokud se rozhodnete pro tvorbu sémantického webu, jistě Vás potěší následnující fakta:

No už bylo dost teoretického žvástání a tak se vrhneme na praktický příklad, který by nám měl osvětlit nejasnosti :D.

Zvýraznění textu

Předem si musíme uvědomit, že zvýraznění může být dvojí, vzhledové a logické. S tím souvisí tagy <b> a <strong>. Oba tyto tagy text na webu vizuálně zvýrazní. Avšak nejsou stejné, tag <strong> totiž text nejen graficky zvýrazní, ale i jeho význam zdůrazní.

Dva příklady na zvýraznění textů

Pro ještě lepší pochopení uvedu dva příklady. Pokud máte na webu větu "Dnes je poslední den, kdy se můžete zdarma registrovat ...", jistě nějaké to slovíčko zvýrazníte, abyste upoutali pozornost čtenáře. Věta bude tedy vypadat takto: "Dnes je poslední den, kdy se můžete zdarma registrovat ...". A jaký tag použijeme? Samozřejmě <;code class="inline"><strong>, protože to není tučný text bez významu, ale naopak důležitý text, který musí být zvýrazněn jak logicky, tak vizuálně.

Druhým příkladem může být věta: "Obsah čtverce vypočítáme vzorcem a2, za předpokladu, že a je strana čtverce.". V této větě jsem použil oba dva tagy. Na vzorec jsem použil tag <strong>, protože má větší význam než okolní text. Na zápis "... a je strana čtverce." jsem naopak použil tag <b>, protože písmeno a nemělo žádný logický význam. Jen jsem ho chtěl vizuálně zvýraznit od okolního textu.

Další zvýrazňovací tagy

Existují další zvýrazňovací tagy <i> a <em>. Rozdíl mezi nimi je stejný jako v předchozím případě. Tag <i> jen vizuálně zvýrazní text od okolního tím, že ho zobrazí kurzívou. Tag <em> text nejen vizuálně zvýrazní (taktéž kurzíva), ale i logicky zdůrazní.

Shrnutí na závěr

Tag <strong> dává textu větší význam než tag <em>. Tagy <b> a <i> nemají žádný sémantický význam, jen text vizuálně rozliší od okolního textu, nic víc.

Nezapomeňte, že u všech těchto tagů si můžete po vizuální stránce hrát jak chcete. Třeba jako já, pro tag <strong> jsem použil klasický tučný černý text, u tagu <b> jen šedý tučný text. V tomto případě mi stačilo v CSS změnit styl pro tag <b>:

b{
color: #585858;
}

Zaujalo Vás téma sémantika a chcete se o ní dozvědět více? Rada je snadná, navštivte stránky www.semantika.name, kterou napsal Lukáš Havrlant.

Kategorie: Web a vše kolem něj ≈ 04. 03. 2006 ≈ Počet zobrazení: 2513x

Komentáře

Napsat komentář





;) :-P :-) :D 8-) :-O :( :-X .-)

  • Povinné údaje jsou zvýrazněny tučným písmem!
  • Formátování textu:
  • Povolené typy odkazů (příklady):
    • www.mazlo.org, http://www.mazlo.org či jen http://mazlo.org
    • https://www.t-zones.cz
    • ftp.slackware.cz (není povoleno ftp://ftp....!)
    • Za odkazem dělejte vždy mezeru!
  • Enter znamená nový řádek
  • Po 45 znacích ve slově se vytvoří mezera (vyjma odkazů)
  • RSS export komentářů tohoto článku
Buchtič [650] -- 04. 03. 2006 16:51:55
jo, dobrej článek ;) sice jsem se nic novýho nedozvěděl, ale někomu se bude třeba hodit :D
BTW: já taky používám div-y
 
 
Mazlo [651] -- 04. 03. 2006 17:02:49
Však hnedka nahoře je napsáno, komu je článek určen :D
Webmaster | Kontakt | Reagovat
SniperEd [652] -- 04. 03. 2006 17:17:04
Já si přesně pamatuju, jak si mi kdysi říkal, proč bys nemohl používat tag <b></b>, bylo to u toho testu SEO optimalizace.

Už ale nevím přesně tu adresu. Vzpomínáš?
 
 
Mazlo [654] -- 04. 03. 2006 17:36:34
Jo vím, co myslíš :D. Jednomu rádoby "SEO Analyzeru vadilo, že používám <b> a považoval to za chybu.
Webmaster | Kontakt | Reagovat
 
 
SniperEd [656] -- 04. 03. 2006 18:55:21
Asi tě neměl rád :(
gwh [653] -- 04. 03. 2006 17:35:37
Pěknej spot, akorát bych zdůraznil, že místo <b> a <i> je lepší použít třeba span a nastylovat ho..
Na začátku jsi přece psal, že styly jsou pro vzhled..
vbulant (zavinac) gwh.name | www | Reagovat
 
 
Mazlo [655] -- 04. 03. 2006 17:40:40
Ano, máš více méně pravdu. Zas ale co je jednodušší, napsat <b> nebo <span style="font-weight: bold">? :D Ten druhý příklad mi připadá spíše jako taková prasárnička. Zas na druhou stranu podle věty "(X)HTML tagy určovat smysl" tam tag <b> nemá vůbec co dělat.

No musím přiznat, žes mě teďka dostal :D
Webmaster | Kontakt | Reagovat
meca [657] -- 04. 03. 2006 19:51:45
Jáááá nevím.. -;) Sématika je taková zvláštně relativní věc o které si každý myslí trochu něco jiného a také to tak vypadá...

Upřímě řečeno jí nedávám až zas takový význam, pač sám Mazlo ([[655]]) vydíš, že je to pěkně zamotané a zapeklité ;)

T-Fuse [658] -- 05. 03. 2006 01:47:26
Když už jsi narazil na ty hrubé chyby, jakou hrubou chybu vidíš ve větě "Ke gramatickým pravidlům by se dali přirovnat syntaktická pravidla...." ? :D
No přece místo "dali" by mělo být "dala" ;) (a kdybys tam náhodou chtěl nějaký to "i/y", i když to není správně, tak tvrdý)
Ale jinak hezkej článek.
 
 
Mazlo [659] -- 05. 03. 2006 12:51:36
Díky, hrubou chybu jsem opravil :D
Webmaster | Kontakt | Reagovat
 
 
SniperEd [660] -- 05. 03. 2006 20:13:08
To se stává, když už někdo studuje sémantiku hlouběji, pak zapomíná na to, že i správně napsaný text tam patří. Ale čeština je krásná.
Littlemaple [669] -- 10. 03. 2006 13:44:19
Pravidla jsou TA pravidla. V začátku článku máš hodně špatných koncovek.

Jinak "dle mého skromného názoru", je v HTML, a to jak s X tak i bez něj, dost málo značek na to, aby se daly stoprocentně sémantické weby psát. Takové si můžeš napsat snad jen v XML ;).
Petr Stříbný [670] -- 12. 03. 2006 00:42:56
No proč je nesémantický tag div? Protož e je k tomu určen. Když nechci část stránky nějak sémanticky značit (což by bylo sémanticky špatně, kdybych to používal tam kde nemám), použiju značku která nenese žádný význam a potom je to nakonec sémanticky správné.
JaffaMaster [801] -- 24. 05. 2006 10:20:26
hmm..no se sémantikou je to jako s jinýma hezkýma věcma na webu..třeba validita apod. Prostě chvili je to v módě a chvili ne a stejně to pak každej bude dělat jak chce
sgc.tauri (zavinac) seznam.cz | www | IM: 261802852 | Reagovat

Navigace

Kategorie

RSSad.cz: Chyba číslo 407 - Nejde načíst cacheRSSad.cz: Chyba číslo 407 - Nejde načíst cache

© 2005 - 2006 Jiří Zamazal alias Mazlo | Web pohání MRSS 1.0 | XHTML 1.0 Strict | Valid CSS | RSS: články / komentáře |